Bezmięsnie- jak zacząć? Krótki poradanik

Bezmięsnie- jak zacząć? Krótki poradanik

Diety roślinne z roku na rok zyskują coraz większą popularność. Korzyści (nie tylko te zdrowotne) wynikające z ich stosowania są dostrzegane przez ciągle zwiększające się grono osób. Wszyscy skupiają się na celu, jednak nikt nie mówi o tym, jak zacząć żyć bezmięsnie. Istnieją osoby, które w ciągu godziny potrafią zmienić dotychczasowy tryb życia. Jeśli do nich nie należysz ten wpis kierujemy właśnie do Ciebie.

bezmięsnie

Podział diet roślinnych- tylko bezmięsnie?

Na dobry początek dieta bezmięsna to nie tylko wegetarianizm i dieta ściśle wegetariańska, czyli weganizm. Wyróżniamy wiele rodzajów diet roślinnych:

  • weganizm,
  • semiwegetarianizm,
  • pescowegetarianizm,
  • owowegetarianizm,
  • laktoowowegetarianizm,
  • witarianizm.

Obawy odnośnie diet roślinnych

  1. Po pierwsze często boimy się reakcji rodziny i bliskich ich nam osób, a często wystarczy tylko rozmowa z przedstawianiem własnych argumentów. Opinią niektórych osób zwyczajnie nie należy się przejmować.
  2. Rezygnacja z ulubionych dań. Sama kiedyś tak myślałam i szybko zmieniłam zdanie. Zamiana posiłków mięsnych w bezmięsnych z zachowaniem pełni smaków to wyzwanie, ale każdy trochę bardziej doświadczony kucharz mu podoła.
  3. Internet huczy od ilości mitów i błędnych przekonań. Pamiętajmy też, że w internecie dowiemy się jak schudnąć 10 kilo w 2 tygodnie. Zawsze warto zrobić własny research albo zapytać dietetyka specjalizującego się w danym temacie. My z przyjemnością rozwiejemy wszystkie wątpliwości.
  4. Zwiększone ryzyko wystąpienia niedoborów. Niedobory mogą wystąpić również na źle zaplanowanej diecie tradycyjnej. Jedząc różnorodne produkty obniżasz ryzyko wystąpienia niedoborów.
  5. Brak roślinnych alternatyw w niektórych krajach. Kocham podróżować, jem wegańsko, a moim jedynym wakacyjnym rozczarowaniem była Albania (możliwe, że było to spowodowane tym, że odwiedziłam ją poza sezonem). Reszta krajów bardzo pozytywnie mnie zaskoczyła.

Opinia ekspertów w sprawie diet bezmięsnych

Odpowiednio zaplanowane diety wegetariańskie, w tym diety ściśle wegetariańskie, czyli wegańskie, są zdrowe, spełniają zapotrzebowanie żywieniowe i mogą zapewniać korzyści zdrowotne przy zapobieganiu i leczeniu niektórych chorób. Dobrze zaplanowane diety wegetariańskie są odpowiednie dla osób na wszystkich etapach życia, włącznie z okresem ciąży i laktacji, niemowlęctwa, dzieciństwa, dojrzewania oraz dla sportowców.” Mam nadzieję, że rozwiewa to wszystkie wątpliwości przeciwników diet roślinnych, a także zagorzałych kłótni starszych pokoleń.

bezmięsnie

Jak zacząć żyć bezmięsnie?

  1. Daj sobie czas i zastosuj metodę małych kroków.
  2. Otwórz się na nowe możliwości.
  3. Kombinuj w kuchni.
  4. Dobry start- może warto zacząć od roślinnych poniedziałków?
  5. Na rodzinny obiad czy piątkową imprezę przygotuj własne ulubione danie wegetariańskie/ wegańskie- nie ma lepszego sposobu na promowanie kuchni roślinnej niż pokazywanie, że może być smaczna.

Co zamiast mięsa?

Tutaj ogranicza nas tylko i wyłącznie nasza wyobraźnia- kotlety warzywne, nabiał, jaja, marynowane tofu, a także dodatki orzechów i pestek. Internet tonie w morzu roślinnych przepisów, a my stworzyłyśmy specjalnie dla Was roślinnego ebooka.

Odpowiedniki produktów mięsnych

Restauracje, a także rynek spożywczy wychodzą nam na przeciw, ponieważ pojawia się coraz więcej roślinnych odpowiedników produktów odzwierzęcych. Brzmi cudownie i bezmięsnie? Poniekąd, ponieważ część z nich posiada w sobie całą tablicę Mendelejewa, a na dodatek zawartość nasyconych kwasów tłuszczowych przekraczającą normy. Warto zawsze zerknąć na skład wybranego produktu. Nasz wybór- sojowe a’la schabowe w ulubionej panierce- z ziemniaczkami i mizerią świetnie wpasują się na niedzielne obiady.

Produkty, które nadają lepszy smak

Niestety, dieta roślinna niektórym wciąż kojarzy nam się z pozbawioną smaku sałatką. Nic bardziej mylnego- wtajemniczając się tajniki kuchni roślinnej dostrzegamy pełnię jej smaku. W jej dostrzeżeniu z pewnością pomogą nam:

  1. Sól kala namak
  2. Płatki drożdżowe
  3. Wędzona papryka
  4. Sos sojowy
  5. Sezam
  6. Wanilia
  7. Świeże zioła
  8. Syrop klonowy
  9. Czarnuszka

Bezmięsnie- podsumowanie

Daj sobie czas- decyzji o przejściu na wegetarianizm nie musisz podejmować w ciągu godziny. Zastanów się jakich zmian możesz dokonać w swoim dotychczasowym sposobie żywienia- tu i teraz. Pamiętaj- FLEKSI JEST SEKSI !

bezmięsnie

O korzyściach wynikających z przejścia na dietę roślinną możesz przeczytać tutaj

Tutaj możesz obejrzeć nasz godzinny live poświęcony przejściu na dietę bezmięsną

Dodaj komentarz