Koronawirus- jak jeść w czasie pandemii?

Koronawirus- jak jeść w czasie pandemii?

Koronawirus- błękitna maseczka na białym tle z kolorowymi lekarstwami  i połówkami pomarańczy

Pandemia wywołana COVID-19 (koronawirus) stawia przed nami wiele wyzwań. Powszechnie wiadomo, że największy odsetek zachorowań i śmiertelności występuję u osób starszych i z chorobami współistniejącymi. Jednak informacje, że zakażenie prowadzi do niedożywienia, niskiej masy mięśniowej oraz innych dysfunkcji prowadzących do niskiej jakości życia, niepełnosprawności oraz chorobliwości nie są już tak rozpowszechnione. Przede wszystkim na niedożywienie najbardziej narażone są osoby z cukrzycą i chorobami układu sercowo- naczyniowego.

Zalecenia żywieniowe oparte na obecnej wiedzy i doświadczeniu klinicznym:

Po pierwsze- wartość energetyczna diety:

  • powinna być dopasowana do naszego stylu życia- wyliczona z wzoru Harrisa-Benedicta pomnożona przez współczynnik PAL,
  • na przykład u osób powyżej 65 roku 27 kcal/kg masy ciała (dla osoby ważącej 60 kg to 1620 kcal),
  • u osób poważnie niedożywionych 30 kcal/kg masy ciała (dla osoby ważącej 60 kg to 1800 kcal).

Po drugie- białko:

  • 1 g/kg m.c. (dla osoby ważącej 60 kg to 60 g białka- przykładowo możesz zrealizować tą normę poprzez zjedzenie 120 g filetu z piersi kurczaka, 90 g ciecierzycy, wypicie szklanki kefiru oraz zagryzienie 30 g orzechów włoskich).
  • powyżej 1 g/kg m.c. u rekonwalescentów, osób z ryzykiem komplikacji oraz zapobieganiu utraty masy ciała.
  • 1,3 g/kg m.c. w przypadku osób w stanie krytycznym.

Po trzecie- tłuszcze:

  • w stosunku 30:70 do węglowodanów , u osób podłączonych do respiratorów 50:50,
  • Zadbaj podaż kwasów omega-3 w diecie (źródła: nasiona lnu, olej rzepakowy, orzechy włoskie, łosoś).

Koronawirus a wsparcie witaminami:

  • suplementuj witaminę D- u osób posiadających prawidłowy poziom witaminy D objawy koronawirusa są łagodniejsze,
  • witamina A wspiera ochronę przeciwko infekcjom,
  • dodatkowo wykazano pozytywny wpływ witaminy E, B6, B12, cynku i selenu.

Koronawirus a aktywność fizyczna:

  • uprawiaj regularnie- zalecana w domu, ogrodzie czy na balkonie,
  • uprawiaj ją regularnie- zapobiega chorobom serca,
  • chroni przed utratą masy mięśniowej,
  • stymuluje pracę układu odpornościowego,
  • co więcej, pomaga utrzymać prawidłową masę ciała

Zadbaj o komfort psychiczny – swój oraz swoich bliskich. Koronawirus nie jest komfortową sytuacją.

Zadbaj o spożywaną żywność– podsumowując, liczy się jakość, nie ilość.

Kontroluj glikemię – szczególnie jeśli chorujesz na cukrzycę, bądź insulinooporność.

Koronawirus- wsprarcie żywieniowe i rady jak się odżywiać.
KWso

Więcej o zdrowym żywieniu- kliknij tutaj

Warte polecenia produkty zwiększające odporność- kliknij tutaj

Źródła:

Clinical Nutrition: ESPEN expert statements and practical guidance for nutritional menagement of individuals with SARS-CoV-2 infection.

Dodaj komentarz